16 maja w warszawskim Teatrze Studio odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Nagroda Grand Prix została przyznana macedońskiej „Krainie miodu”, reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska . Festiwal potrwa do 19 maja. W Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Bydgoszczy i Lublinie przed widzami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń. W Gdyni impreza potrwa do 24 maja.
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla „Krainy miodu” („Honeyland”), reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska
W Konkursie Głównym 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Cinema Verite”, Michał Marczak – reżyser, Hanna Polak – reżyserka.
Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu „Krainie miodu” za „głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”.
Jury przyznało wyróżnienie filmowi „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża”.
Nagrodę w Konkursie Głównym ufundował Mecenas Festiwalu: Bank Millennium.
Nagroda Amnesty International Polska dla reżysera filmu „Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević
Nebojša Slijepčević zwyciężył w tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka. Jury w składzie Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych przyznało reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Serbka” („Srbenka”).
Uzasadnienie jury: „Film ‘Serbka’ może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in.jako reżyser ‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach 90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i konfrontacja ze zbrodnią”.
Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska przyznało także wyróżnienie filmowi „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie, uzasadniając swój wybór:
„‘Czarne słońca’ w reżyserii Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu, który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej, ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością, gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu, jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w konfrontowaniu się z tym tematem”.
Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia dla operatora filmu „Skatepark królów” („Los Reyes”), operator Pablo Valdés
Podczas 16. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity wrócono do tradycji festiwalu sprzed kilku lat, nagradzając filmy za najlepsze zdjęcia. W konkursie znalazło się 11 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Karolina Bielawska – reżyserka, Agnieszka Franus – redaktorka naczelna „National Geographic Polska” i „National Geographic Traveler”, Marcin Koszałka – operator i reżyser filmowy, Witek Orski – artysta wizualny, teoretyk fotografii przyznało nagrodę National Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro Pablo Valdésowi, operatorowi filmu „Skatepark królów” („Los Reyes”).
Jury nagrodziło film „za zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski i dramaty”.
Patronem Nagrody jest magazyn „National Geographic Polska”.
Green Warsaw Award dla reżysera filmu „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort
Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Jury w składzie Łukasz Bluszcz – reżyser filmowy, Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska przyznało Green Warsaw Award Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu „Pasterz” („Sheep Hero”).
Uzasadnienie jury: „Piękny, intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do każdego z nas”.
Nagrodzie Green Warsaw Award towarzyszy sekcja filmowa Klimat na zmiany.
Nagroda Nos Chopina dla reżyserki filmu „Niezwykła propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid
Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie Marcel Andino Velez – zastępca dyrektora Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Jan Błaszczak – ekspert działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna, przyznali nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu „Niezwykła propozycja” („The Proposal”).
Jury uzasadniło swój werdykt następująco:
„ (…) Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone do absurdu”.
Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Więcej o filmie „Niezwykła propozycja”
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej dla reżyserki filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd
W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”).
Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa. Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu ‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę dorosły?’ (…).
Więcej o filmie „Gdzie jest nasz dom”
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu dla Lutza Kaysera, bohatera filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm
W tym roku po raz kolejny została przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu. Nagrodę otrzymuje inżynier kosmiczny Lutz Kayser, nieżyjący już bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) wyreżyserowanego przez Olivera Schwehma, dzięki któremu mogliśmy poznać fascynującą postać Lutza Kaysera.
Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca, dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła”.
Więcej o filmie „Prywatna podróż w kosmos”
Nagroda Akademii Dokumentalnej dla filmu „América”, reż. Erick Stoll, Chase Whiteside
Międzypokoleniowe Jury Akademii Dokumentalnej w składzie: Barbara Izydorczyk, Szymon Klimczewski, Karolina Krok, Janusz Lewoń, Aleksander Lipski, Nina Nowakowska-Potera, Anna Starzewska, Emma Szumlas i Marek Wajda po obejrzeniu dziewięciu filmów postanowiło większością głosów przyznać Nagrodę Akademii Dokumentalnej filmowi „América” „za wyjątkowo piękne, prawdziwie wzruszające, filmowo wyrafinowane i niezwykle optymistyczne w swoim ostatecznym przesłaniu ukazanie tematu relacji międzypokoleniowych i kwestii ostatecznego odchodzenia”.
Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą najlepszy film i przyznają nagrodę publiczności, czyli Nagrodę Dokumentalną Warszawy. Wysokość nagrody to 2 000 euro, ufundowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie festiwalu. Każdy widz może głosować i być jurorem Festiwalu Millennium Docs Against Gravity!
Już w piątek 17 maja poznamy zwycięzcę Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu wyłonionego spośród trzynastki startującej w Konkursie Głównym wrocławskiej edycji 16. Millennium Docs Against Gravity.
W sobotę 18 maja poznamy zwycięski film Grand Prix Śląska – Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w wysokości 3 000 euro. Także 18 maja poznamy zwycięzcę Nagrody Głównej Bydgoszcz ART.DOC AWARD o równoważności 1 500 euro. 23 maja w Gdyni zostanie przyznana Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni i 15 000 zł. Tego dnia poznamy także wyniki Konkursu „Co Jest Grane 24”, w której o nagrodzie zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Lublinie i Katowicach, wskazując na swój ulubiony film spośród 12 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy. Reżyser zwycięskiego filmu otrzyma statuetkę i 1 000 euro.
LISTA NAGRODZONYCH FILMÓW
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium
„Kraina miodu” („Honeyland”), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
Wyróżnienie: „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska
Nagroda Amnesty International Polska
„Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević
Wyróżnienie: „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie
Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia
„Skatepark królów” („Los Reyes”), operator: Pablo Valdés
Green Warsaw Award
Zwycięzca: „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort
Nagroda Nos Chopina
„Niezwykła propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej
„Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
Lutz Kayser, bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm
Nagroda Akademii Dokumentalnej
„América”, reż. Erick Stoll, Chase Whiteside