Spotkanie: „Władczynie spojrzenia". O intertekstualnych filmach found footage reżyserowanych przez kobiety. Przed filmem MÓJ MEKSYKAŃSKI PRECEL reż. Nurii Giménez


sobota, 12 września | 14:15 | Kinoteka 3

Spotkanie: „Władczynie spojrzenia". O intertekstualnych filmach found footage reżyserowanych przez kobiety. Przed filmem MÓJ MEKSYKAŃSKI PRECEL reż. Nurii Giménez

W języku polskim

Partnerzy: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół MSN, Arsenal – Institute for Film and Video Art w Berlinie

W nagrodzonym w tym roku na MFF Rotterdam Found Footage Award filmie Nurii Giménez fragmenty dziennika bohaterki Vivian Barrett towarzyszą przywołanym domowym filmom kręconym przez jej męża Léona, ukazującym ich codzienność. Zmieniająca się relacja między tekstem a obrazem rodzi pytanie o to, jak kształtowany jest wizerunek Vivian? W jakim stopniu   osobiste zapiski kobiety problematyzują jej wizerunek kreowany przez Léona? Rodzi się również pytanie o to, w jakim stopniu staranne zabiegi montażowe reżyserki organizują domowe filmy tak, by włączyć w opowieść  myśli i obserwacje bohaterki oraz  oddać jej doświadczenia. Warto zastanowić się, jak Giménez w filmowym tekście zbudowanym z archiwalnych materiałów zaprasza widza do aktywnego odbioru – do  budowania ciągów znaczeniowych w obrębie oglądanego obrazu , a jednocześnie poza jego ramą. W ramach spotkania wprowadzającego w te zagadnienia wykład o kreowaniu przez reżyserki wizerunku kobiet w kinie found footage wygłosi prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz.

Gościni:

prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce. Autorka m.in. książek „’Władczynie spojrzenia’. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek”, „Oblicza kina queer”, „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter”, „Derek Jarman. Portret indywidualisty”, oraz „Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939”.